5 кроків для редагування вашого посту, матеріалу, сценарію

Жанна Дідик
Редактор блогу The Instapreneurs

Кілька годин плідної роботи — і ось допис для соцмереж, пресреліз чи колонка для медіа готові. Не поспішайте радіти, адже редагування — не менш важлива частина написання тексту (а може і більш важлива). Відкладіть його хоча б на годинку, а краще на ніч, поверніться і відредагуйте. 

Аня Соха, продюсерка спецпроєктів в hromadske, авторка Telegram-каналу «Текст не чіпляє» пропонує поставити до свого тексту 5 питань. Вони допоможуть у редагуванні та зроблять матеріал читабельнішим і легшим у сприйнятті.

anna_sokha

Залишайте свій email та отримуйте найкрутіші пропозиції від The Instapreneurs першими.

Підпишись на розсилку

Наші email-followers першими дізнаються про знижки та отримують листи із корисними порадами від спікерів

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Чи не задовгі ваші речення?

Пройдіться текстом і постарайтеся розбити довгі речення на два простих. Шукайте золоту середину, аби текст був зв'язним та мав ритм. Швидше за все, речення варто розбити, якщо:

  • воно має понад 14 слів;
  • читаючи вголос виникає потреба взяти додаткове повітря;
  • воно має дві чи більше підрядні частини;
  • воно висловлює більше, ніж одну думку. 

Що можна зробити?

  • розбити на два або більше речень;
  • прибрати неважливу інформацію.

Приклади

  1. Rock — це програма, яка відзначає та надає переваги продавцям, які надають високу якість обслуговування.

Редагуємо: Rock — це програма, яка надає переваги продавцям з високою якістю обслуговування.

  1. Перевірте підозрілий інтернет-магазин через спеціальні сервіси, наприклад, Noname, які допоможуть дізнатися внутрішні дані (дату створення сайту, домени, IP адреси) і якщо вони показали, що сайт новий чи має підозрілу інформацію, варто бути обережним. 

Редагуємо: Перевірте підозрілий інтернет-магазин через спеціальні сервіси, які допоможуть дізнатися дату створення сайту, домени, IP адреси. Наприклад, можна скористатися сервісом Noname. Якщо сайт новий або має підозрілу інформацію, варто бути обережним.

Якщо хочете створювати максимально якісний контент, використовуйте корисні інструменти, про які ми розповіли у статті «Як полегшити життя копірайтера: 12 сервісів для роботи з текстом»
12-tools-for-writing

Чи можна сказати те саме меншою кількістю слів?

Є вислів, який мені подобається: «Цей лист вийшов таким довгим, адже у мене не було часу зробити його коротшим». Редагування якраз допомагає подивитися на текст свіжим поглядом і донести сутність меншою кількістю слів. 

Що можна зробити?

  • спростити канцеляризми та офіціозні формулювання;
  • переглянути, чи можна позбутися деяких займенників, прийменників та сполучників. 

Приклади

  1. Вони почали процес встановлення сонячних панелей та батарей для того, щоб бути енергонезалежними

Редагуємо: Вони встановлюють сонячні панелі та батареї, щоб бути енергонезалежними

  1. Або ж вдаємося до гіперпланування — й виснажуємося ще до того моменту, як прийде час складати іспит.

Редагуємо: Або ж вдаємося до гіперпланування — й виснажуємося ще до складання іспиту.

Чи можна оптимізувати дієслова?

Дієслова — це основа хорошого тексту, а проте і з ними можуть виникати проблеми.  Перевірте, чи можна замінити конструкції, де поруч стоять два-три дієслова. Наприклад, «можу/буду/збираюсь + дієслово». Такі конструкції ускладнюють читання, сприйняття тексту та дуже часто можна їх позбутися. Використовуйте слово «могти» лише тоді, коли дійсно говорите про ймовірність — щось може відбутися, а й може не відбутися. Приклад:  

  1. Ви можете взяти участь у розіграші призів.

Редагуємо: Візьміть участь у розіграші призів. І двох дієслів поспіль позбулися, і ще й закликали аудиторію до дії. 

  1. Встигніть отримати дві пари шкарпеток за ціною однієї.

Редагуємо: Отримайте дві пари шкарпеток за ціною однієї.Дотримуйтеся здорового ґлузду, адже не завжди можна передати сенс вашого повідомлення без двох дієслів поспіль. Важливо тренуватися і розвивати навичку редагування.

The Instapreneurs підготували цікавезну добірку книг про копірайтинг. Read on, якщо хочете майстерно висловлювати свої думки на папері. Це одні з найкращих книг, які повинні бути на книжковій полиці усіх, хто причетний до створення текстів.
book-for-copywriters
Дякуємо! Ми надіслали файл на твою електронну скриньку 💌
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Чи можна перетворити пасивний стан на активний? 

Перевірте, чи не містить текст конструкцій на кшталт «було зроблено». Пасив ускладнює читання, шкодить динаміці тексту, а також ставить перед читачем питання «так хто ж врешті це зробив?». За можливості переформулюйте такі конструкції у формат «Я/ми/компанія зробила». 

Приклад

  1. Варто підкреслити, що в інтернет-магазині можливо знайти телевізори за найвигіднішими цінами в різних категоріях, таким чином достосувати витрати до можливостей сімейного бюджету.

Редагуємо: В інтернет-магазині ви знайдете телевізори для різних сімейних бюджетів.

  1. Спочатку оплата здійснювалася виключно купонами, що друкували в газетах, згодом…

Редагуємо: Спочатку покупці розраховувалися виключно талонами, що друкували в газетах. Згодом ..

Дякуємо! Ми надіслали бриф на твою електронну скриньку 💌
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Чи потрібно вам так багато прикметників та прислівників? 

Про те, що слова на кшталт «класний», «якісний», «надійний» треба вичищати з текстів, ви швидше за все вже знаєте. Адже це одна з найпопулярніших порад з письменства. Нагадую, що подібні характеристики потрібно підтверджувати фактами та більш навантаженими сенсом словами (або ж просто прибирати). 

Приклад

  1. Ціль амбітна — зібрати 1 мільйон гривень на закупку сільськогосподарської техніки для постраждалих ферм. 

Редагуємо: Ціль — зібрати 1 мільйон гривень на закупку сільськогосподарської техніки для постраждалих ферм. 

  1. Як доречно зауважили у коментарях, люди не часто залишають відгук, якщо все було добре.  

Редагуємо: Як зауважили у коментарях, люди не часто залишають відгук, якщо все було добре.  

І наостанок — не будьте занадто прискіпливими до себе, адже редагувати можна нескінченно. Головне, аби текст доносив вашу думку і не містив забагато «сміття», яке відволікає від сенсу. Один «поганий» прикметник нічого не зіпсує 😉

КРЕАТИВНИЙ КОПІРАЙТИНГ У МАРКЕТИНГУ: ЛЕКЦІЯ ВІД INSTAPRENEURS

Креативний копірайт відображає ідентичність бренду та продає продукт. Хочете розібратися, у чому його особливості та яких правил потрібно дотримуватися на етапі створення тексту? Дивіться лекцію «Креативний копірайтинг у маркетингу» від спікерки Катерини Бухаріної на платформі The Instapreneurs.

ПРО ЩО ВИ ДІЗНАЄТЕСЬ:

  • як креативність допомагає розвʼязувати задачі не стандартним способом;
  • як описати та сформувати TOV;
  • яким критеріям має відповідати успішний креативний текст;
  • як визначити провальну комунікацію, навчитись тримати фокус на систематичному покращенні;
  • як адаптувати текст під різні канали комунікації;
  • де шукати натхнення та фрази для своїх текстів.

Під час лекції Катерина надасть приклади тексту, що продає, а також добірку ресурсів для натхнення та ключі для розкриття креативності.

kreativniy-kopirayting-u-marketingu

КОМУ БУДЕ КОРИСНО:

  • Маркетологам та SMM-спеціалістам — навчаться адаптувати текст для різних каналів комунікації, формувати key messages та наповнювати їх образами, визначати копірайт, що продає.
  • Копірайтерам та бренд-менеджерам — навчаться створювати креативні тексти, які максимально відповідають ідентичності бренду. Сформують систему, яка допоможе зробити свій копірайтинг автентичним і ефективним.
  • Підприємцям та власникам бізнесу — навчаться правильно оцінювати результати креативного копірайтингу. Це допоможе покращити комунікаційні стратегії та підвищити ефективність бізнесу.
Підпишіться на бібліотеку лекцій The Instapreneurs і отримуйте не лише цю лекцію за вигідною ціною, але й безліч інших корисних матеріалів. Виберіть тариф, який підходить саме вам — $29.99 за один місяць, $59,97 за три місяці або $89.94 за пів року, і розширюйте свої знання у сфері PR та маркетингу.